Aktualności

Informacja – tekstylia

Informujemy, iż od 1 stycznia 2025 roku na każdą gminę został nałożony ustawowy obowiązek segregacji zużytych tekstyliów oraz odzieży. Wynika on z nowo obowiązujących przepisów zgodnych z regulacjami Unii Europejskiej, które wprowadzają obowiązek selektywnego zbierania odpadów takich jak tekstylia, odzież i obuwie. Oznacza to, że osoby, które chcą pozbyć się swoich starych ubrań, obuwia czy też innych odpadów tekstylnych, nie będą już mogły wrzucać ich do pojemników na odpady zmieszane.

Obecnie tekstylia i odzież możemy oddawać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowanego w Działoszynie, przy ulicy Cmentarnej. PSZOK czynny jest w godzinach:

7:00 – 15:00 od poniedziałku do piątku,

7:00 – 13:00 w soboty.

Kontakt telefoniczny pod numerem telefonu: 533 286 435.

Informacja o powyższych zmianach została umieszczona na informacji dla mieszkańców o sposobie segregacji odpadów, która znajduje się z tyłu każdego planu wywozu nieczystości stałych na 2025 Rok – Miasto i Gmina Działoszyn.

Do odpadów tekstylnych i odzieży zaliczamy: odzież, obuwie, ręczniki, materiałowe obrusy, firany, zasłony, narzuty, koce, pościele, prześcieradła, pledy, czyste szmaty oraz czyściwa. Odpady oddawane na Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych nie mogą być zawilgocone oraz zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi, np. smarami. Usługa odbioru odzieży i odpadów tekstylnych dotyczy tylko odpadów pochodzących z gospodarstw domowych.

Informujemy również, iż wyrzucenie ubrania wykonanego, np. w 100% z poliestru (który jest materiałem syntetycznym) do worka na tworzywa sztuczne jest niedopuszczalne.

Pamiętajmy również, że rzeczy, które są nam niepotrzebne, mogą być przydatne komuś innemu. Zachęcamy, aby w pierwszej kolejności ubrania, które można jeszcze nosić przekazać innym osobom. Można w dalszym ciągu przekazywać ubrania w dobrym stanie do pojemników na zużyte ubrania, które są rozmieszczone na terenie naszej gminy oraz podczas różnego rodzaju zbiórek charytatywnych.

 

 

Renta wdowia

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy, które wprowadzają możliwość łączenia wypłaty
renty rodzinnej z innym świadczeniem, np. emeryturą. Sprawdź, czy i na jakich zasadach
od 1 lipca 2025 r. możesz otrzymywać połączone świadczenia.

Ważne!
Jeśli nie masz dotychczas przyznanej renty rodzinnej lub własnego świadczenia (np.
emerytury) albo nie masz przyznanego żadnego z tych świadczeń, a spełniasz warunki, aby
je otrzymać, nie zwlekaj i złóż o nie wniosek.

ZUS przyzna prawo do renty wdowiej, tylko wtedy, gdy spełnisz łącznie wszystkie
poniższe warunki:
• masz co najmniej 60 lat (jeśli jesteś kobietą) i 65 lat (jeśli jesteś mężczyzną),
• do dnia śmierci Twojego małżonka (lub małżonki) pozostawałaś (lub pozostawałeś)
z nim (lub z nią) we wspólności małżeńskiej,
• nabyłaś lub nabyłeś prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej
niż w dniu, w którym ukończyłaś 55 lat, jeśli jesteś kobietą lub ukończyłeś 60 lat, jeśli
jesteś mężczyzną,
• nie jesteś obecnie w związku małżeńskim,
• masz prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, w tym do
renty rodzinnej po zmarłym małżonku.

Ile możesz otrzymać
Jeśli jesteś wdową lub wdowcem i masz prawo do:
• renty rodzinnej oraz
• własnego świadczenia, np. emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy,
to możesz wybrać do wypłaty:
• 100% renty rodzinnej i 15% własnego świadczenia albo
• 100% własnego świadczenia i 15% renty rodzinnej.
Od 1 stycznia 2027 r. otrzymasz nie 15%, ale 25% drugiego świadczenia.
Przez rentę rodzinną rozumiemy nie tylko tę, którą wypłaca ZUS, ale również rentę
rodzinną, którą wypłacają inne instytucje emerytalno-rentowe, np. rentę rodzinną dla
rolników, a także wojskową i policyjną rentę rodzinną.

Jaka może być maksymalna wysokość świadczeń wypłacanych łącznie z rentą rodzinną
Suma wypłacanych świadczeń nie może przekroczyć trzykrotności najniższej emerytury.
Do tego limitu wliczamy świadczenia, które będą wypłacane łącznie, a także świadczenia
wypłacane przez instytucje zagraniczne oraz inne niż jednorazowe świadczenia i dodatki
wypłacane na podstawie ustawy emerytalnej lub odrębnych przepisów.
Jeśli renta rodzinna lub własne świadczenie będzie wyższe od kwoty limitu, nadal będziemy
wypłacać jedno ze świadczeń – wyższe lub to, które wybierzesz.

Co zrobić, by otrzymać rentę wdowią
Żebyśmy mogli przyznać Ci połączone świadczenie, złóż wniosek o ustalenie zbiegu
świadczeń z rentą rodzinną (ERWD). Jest on dostępny w naszych placówkach i na PUE/eZUS
od 1 stycznia 2025 r.

Kiedy możesz złożyć wniosek o ustalenie renty wdowiej
Połączone świadczenia będziemy mogli wypłacać od 1 lipca 2025 r. Aby otrzymywać rentę
wdowią od 1 lipca 2025 r., złóż wniosek do 31 lipca 2025 r.

Czy do wniosku o rentę wdowią trzeba dołączyć jakieś dokumenty
Jeśli masz prawo do renty rodzinnej oraz do własnego świadczenia, to do wniosku
o połączenie świadczeń z rentą rodzinną nie musisz dołączać żadnych dokumentów.
Jeśli uznamy, że do rozpatrzenia Twojego wniosku niezbędne są dokumenty, których nie
mamy, poprosimy Cię o ich dostarczenie.

Sprawdź czy masz uprawnienia do renty rodzinnej za pomocą ankiety
Na stronie internetowej umieściliśmy specjalną ankietę. Wystarczy ją wypełnić, aby
dowiedzieć się, czy renta wdowia przysługuje. Ankieta dostępna jest tutaj:
Ankieta renta wdowia – ZUS

Oblicz kwotę świadczenia za pomocą kalkulatora
Dzięki specjalnemu kalkulatorowi można także wyliczyć szacunkową wysokość renty
wdowiej. Kalkulator znajduje się tutaj:
Kalkulator renta wdowia – ZUS
Więcej informacji na stronie internetowej www.zus.pl

Informacja o XIII Sesji Rady Miejskiej w Działoszynie

XIII (Nadzwyczajna) Sesja Rady Miejskiej w Działoszynie zwołana na dzień

10 stycznia 2025 r. (piątek) o godz. 14:30

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Powołanie sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie porządku obrad XIII Sesji Rady Miejskiej w Działoszynie.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umowy o świadczenie usług
    w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
  5. Zakończenie obrad XIII sesji Rady Miejskiej w Działoszynie.

Wejście w życie nowych kodów PKD 2025

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r.
w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD)
Rozporządzenie zawiera rozwiązanie pozwalające na równoczesne stosowanie klasyfikacji PKD 2007 i PKD 2025 w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej przez okres 2 lat tj. do dnia 31 grudnia 2026 r.

Od 1 stycznia 2025 r., do stosowania nowych kodów PKD 2025 będą zobowiązane podmioty, które po wejściu w życie przepisów:
1. rozpoczną działalność gospodarczą ;
2. złożą wniosek o zmianę danych w CEIDG ( bez względu na dane, których dotyczy np. formy opodatkowania, adresu itp.).

 

Informacja o dyżurach Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Pajęcznie

Dyżur pracownika Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Pajęcznie

Od 1 stycznia 2025 roku w każdą środę w godzinach od 7:30 do 15:30 w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy Działoszyn dyżur będzie pełnił pracownik Powiatowego Zespołu Doradztwa Rolniczego w Pajęcznie.

Zapraszamy do skorzystania z pomocy.

Łódzki Ośrodek Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Bratoszewicach

 

INFORMACJA

uprzejmie informujemy, iż 

Urząd Miasta i Gminy w Działoszynie

w dniu 31 grudnia 2024 roku (wtorek)  będzie czynny do godz. 12:00.

Za utrudnienia przepraszamy.

Zmiana stawki za gospodarowanie odpadami

Informujemy, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie ulega stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na podstawie Uchwały Nr IX/69/24 Rady Miejskiej w Działoszynie z dnia 7 listopada 2024 r. oraz zmianie uległo zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym zgodnie z Uchwałą IX/70/24 Rady Miejskiej w Działoszynie z dnia 7 listopada 2024 r, zmieniona Uchwałą Nr X/77/24 z dnia 29 listopada 2024 roku.

Nowe stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązują od 1 stycznia 2025 r. i wynoszą:

32, 00 zł od osoby miesięcznie – jeżeli prowadzona jest selektywna zbiórka odpadów;

64, 00 zł od osoby miesięcznie – w przypadku niewypełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

Zwalnia się z części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, którzy kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym w wysokości 7,00 zł miesięcznie od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Oznacza to, ze wysokość stawki dla osób kompostujących bioodpady będzie wynosiła 25,00 zł od każdego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość.

W przypadku korzystania z ulgi związanej z kompostowaniem bioodpadów w przydomowych kompostownikach nieruchomość ta nie zostanie wyposażona w worki na bioodpady oraz firma odbierająca odpady komunalne z terenu gminy Działoszyn nie będzie odbierała bioodpadów od właściciela tej nieruchomości, nie będzie można również dostarczać ich we własnym zakresie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych zlokalizowanego w Działoszynie przy ulicy Cmentarnej.

Informacja o XII Sesji Rady Miejskiej w Działoszynie

Informujemy, iż w dniu 30 grudnia 2024  r. (poniedziałek) o godz. 10:00 w sali konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy Działoszyn (s.105) odbędzie sie XII Sesja Rady Miejskiej w Działoszynie.

Proponowany porządek obrad:

  1. Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie prawomocności obrad.
  2. Powołanie sekretarza obrad.
  3. Przyjęcie porządku obrad XII sesji Rady Miejskiej.
  4. Przyjęcie protokołu z X Sesji Rady Miejskiej w Działoszynie oraz protokołu XI Sesji Rady Miejskiej w Działoszynie.
  5. Powołanie Komisji Uchwał i Wniosków.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Działoszyn na 2024 r.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata
    2024-2034.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta
    i Gminy Działoszyn na lata 2025-2034:
  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
    (Uchwała Nr IV/173/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
    w Łodzi z dnia 2 grudnia 2024 r. w sprawie opinii dotyczącej projektu uchwały
    o wieloletniej prognozie finansowej Miasta i Gminy Działoszyn),
  • podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta
    i Gminy Działoszyn na lata 2025-2034.
  1. Uchwalenie budżetu Miasta i Gminy Działoszyn na 2025 r.:
  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
    (Uchwała Nr IV/171/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
    w Łodzi z dnia 2 grudnia 2024 r. w sprawie opinii o projekcie budżetu Miasta i Gminy Działoszyn na 2025 rok),
  • odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
    (Uchwała Nr IV/172/2024 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
    w Łodzi z dnia 2 grudnia 2024 r. w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetu Miasta i Gminy Działoszyn),
  • odczytanie opinii Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej
    w Działoszynie w sprawie projektu budżetu Miasta i Gminy Działoszyn na 2025 r.,
  • dyskusja nad projektem budżetu,
  • podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Działoszyn na 2025 r.
  1. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia inkasentów za inkaso opłaty targowej.
  2. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości oraz zasad wypłaty diet dla radnych Rady Miejskiej w Działoszynie i zwrotu kosztów podróży służbowej.
  3. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Miejskiej w Działoszynie oraz zatwierdzenia planów pracy Stałych Komisji Rady Miejskiej w Działoszynie w I półroczu 2025 r.
  4. Zapytania i wolne wnioski.
  5. Sprawy różne.
  6. Zakończenie obrad XII sesji Rady Miejskiej w Działoszynie.

Do góry