Zgłoszenie obowiązku podatkowego w podatku od środków transportowych
WYDZIAŁ ZAŁATWIAJĄCY SPRAWĘ:
Wydział Podatków, Opłat i Gospodarki Odpadami Komunalnymi, pok. nr 103, w godzinach: od poniedziałku do piątku: 7:30- 15:30
FORMULARZ WNIOSKU:
Formularz wniosku do pobrania w pokoju nr 103 Urzędu Miasta i Gminy Działoszyn.
Deklaracje DT-1 wraz z załącznikami należy składać na dzienniku podawczym tutejszego urzędu. Organem właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika.
Pobierz Deklaracja DT-1 i DT-1/A.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Deklaracja DT-1 na podatek od środków transportowych (załączniki);
- Kserokopia decyzji organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu (oryginał do wglądu);
- Kserokopia dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał do wglądu);
- Kserokopia decyzji o wycofaniu pojazdu na stałe z ruchu (oryginał do wglądu);
- Kserokopia umowy kupna-sprzedaży samochodu (oryginał do wglądu);
- W przypadku sprzedaży pojazdu, wyrejestrowania pojazdu, wycofania czasowego pojazdu, zmianę miejsca zamieszkania lub siedziby w trakcie roku podatkowego, podatnik ma obowiązek złożyć korektę deklaracji DT-1.
- Kserokopia dokumentu potwierdzającego, że pojazd wyposażony jest w oś jezdną (osie jezdne) z zawieszeniem pneumatycznym lub z zawieszeniem uznanym za równoważne (oryginał do wglądu).
- Kserokopia dokumentu potwierdzającego wyposażenie pojazdu w system ekologicznego zasilania EURO (oryginał do wglądu)
OPŁATY:
Nie pobiera się.
MIEJSCE, W KTÓRYM MOŻNA UZYSKAĆ INFORMACJE:
Urząd Miasta i Gminy Działoszyn
ul. Piłsudskiego 21, pokój 103
98-355 Działoszyn
tel. (43) 84 37 472
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
do 7-miu dni od dnia złożenia deklaracji
TRYB ODWOŁAWCZY:
Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Sieradzu za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Działoszyn w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
PODSTAWA PRAWNA:
-
Art. 8, 9 i 11 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2019, poz. 1170). Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie wzoru deklaracji na podatek od środków transportowych (Dz. U z 2018 r., poz. 2436).
DODATKOWE INFORMACJE:
Powstanie i wygaśnięcie obowiązku podatkowego:
- obowiązek podatkowy, powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty,
- od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został dopuszczony ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu,
- obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany.
Właściciel pojazdu zobowiązany jest do:
- złożenia deklaracji DT-1 w terminie do dnia 15 lutego na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
- złożenia korekty deklaracji DT-1 w przypadku błędnego wypełnienia deklaracji,
- złożenia deklaracji DT-1 w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego (sprzedaż pojazdu, wyrejestrowanie pojazdu, wycofanie czasowe pojazdu, zmianę miejsca zamieszkania lub siedziby – w terminie 14 dni od zaistnienia tych okoliczności),
- wpłacenia należnego podatku w kasie urzędu, placówce pocztowej lub w banku: nr rachunku bankowego NBS w Działoszynie 90 9251 0009 0000 1094 2000 0590. Podatek jest płatny w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września roku podatkowego podatek płatny jest w dwóch ratach, gdzie I rata jest płatna w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku, natomiast II rata do dnia 15 września roku podatkowego. Jeżeli obowiązek podatkowy powstał po dniu 1 września, podatek płatny jest jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Zobowiązanie podatkowe w podatku od środków transportowych powstaje z mocy prawa. Oznacza to, że osoba, która nabyła pojazd ma obowiązek bez wezwania organu podatkowego zapłacić należny podatek w prawidłowej wysokości i w określonych ustawowo terminach na rachunek budżetu gminy. W przypadku nie dokonania wpłaty w ustawowym terminie wszczyna się postępowanie podatkowe, określa zobowiązanie podatkowe w drodze decyzji i prowadzi postępowanie egzekucyjne, celem przymusowego ściągnięcia należności. Zobowiązanie z tytułu płatności podatku od środków transportowych przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności, zatem o zapłatę należności wraz z odsetkami organ podatkowy ma prawo upomnieć się za okres 5 lat wstecz.